Statut Stowarzyszenia
Lokalna Grupa Działania – Przyjazne Mazowsze
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
2. Stowarzyszenie działa:
1 na podstawie przepisów ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), ustawy z 7 marca 2007 o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ( Dz.Urz. UE L 277 z 21.10.2005).
2. zgodnie z postanowieniami niniejszego statutu.
§ 2
§ 3
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
§ 4
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji na warunkach określonych w ich statutach, jeżeli nie narusza to zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych, których Rzeczypospolita Polska jest stroną.
§ 5
Stowarzyszenie używa pieczęci podłużnej o brzmieniu Lokalna Grupa Działania – Przyjazne Mazowsze i może posiadać odznakę członkowską na podstawie obowiązujących przepisów.
ROZDZIAŁ II Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji
§ 6
Stowarzyszenie ma na celu:
1. Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.
2. Realizacji lokalnej strategii rozwoju opracowanej przez lokalną grupę działania.
3. Promocję obszarów wiejskich,
4. Aktywizowanie ludności wiejskiej, do wzięcia udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich.
5. Upowszechnianie i wymianę informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności.
6. Tworzenie sprzyjających warunków dla rozwoju doradztwa rolniczego i edukacji rolniczej.
7. Wykorzystanie potencjału intelektualnego i badawczego uczelni i jednostek naukowo-badawczych w realizacji zadań na rzecz rozwoju regionu.
8. Rozwój doradztwa organizacyjnego, ekonomicznego, prawnego i finansowego dotyczącego infrastruktury gospodarczej wsi, gminy i regionu.
9. Inspirowanie i rozwijanie twórczych inicjatyw zmierzających do przyspieszania przemian w środowiskach wiejskich, podnoszenia poziomu życia rodzin rolniczych, rozwoju technologii produkcji rolniczej i rynku rolnego, rozwoju przedsiębiorczości a także doskonalenia przepisów prawnych w tym zakresie.
10. Popularyzowanie problematyki ochrony środowiska naturalnego i ekologicznych metod gospodarowania.
11. Wspieranie rozwoju turystyki.
12. Budowanie kapitału społecznego, działalność wspomagającą rozwój wspólnot
i społeczności lokalnych. 13. Przyczynianie się do powstania nowych miejsc pracy na obszarach wiejskich; promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy.
14. Polepszenie zarządzania lokalnymi zasobami i ich waloryzacja;
15. Nauka, edukacja, oświata i wychowanie.
16. Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.
17. Działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami; współpraca międzynarodowa.
18. Promocja i organizacja wolontariatu.
19. Działalność wspomagająca technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe oraz partnerów LGD w zakresie zgodnym z celami LGD.
20. Działania na rzecz osób niepełnosprawnych.
§ 7
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- opracowywanie i druk broszur, folderów, plakatów,
- opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów audiowizualnych,
- tworzenie stron internetowych,
- przygotowywanie i rozpowszechnianie innych materiałów o charakterze reklamowym lub promocyjnym.
ROZDZIAŁ III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 8
Stowarzyszenie zrzesza członków:
- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych,
§ 9
1. Członkiem zwyczajnym LGD może być pełnoletnia osoba fizyczna o pełnej zdolności do czynności prawnych, która:
a. jest przedsiebiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej albo
b. jest rolnikiem prowadzącym osobiście i na własny rachunek działalność rolniczą
w pozostającym w jego posiadaniu gospodarstwie rolnym o wielkości co najmniej 1 ha użytków rolnych albo c. jest rolnikiem prowadzącym gospodarstwo agroturystyczne albo
d. jest reprezentantem organizacji pozarządowych i społecznych i przedstawi pisemną rekomendację od minimum 10 osób – członków takiej grupy (struktury)
oraz uczestniczy w spotkaniu założycielskim lub złoży pisemną deklarację wg wzoru przgotowanego przez Zarząd.
2. Członkiem zwyczajnym LGD może być też osoba prawna, w tym jednostka samorządu terytorialnego, która przedstawi uchwałę organu uprawnionego do podejmowania takich decyzji i wskaże swojego reprezentanta w LGD, który uczestniczy w spotkaniu założycielskim. Osoba prawna może też złożyć pisemną deklarację wg wzoru przygotowanego przez Zarząd podpisaną przez osoby uprawnione do reprezentowania na zewnątrz danej osoby prawnej.
3. Członkiem wspierajacym może być każda osoba fizyczna lub prawna, która zadeklaruje wsparcie materialne lub organizacyjne działalności LGD.
4. Członkostwo honorowe nadaje Walne Zebranie Członków osobom szczególnie zasłużonym dla działalności LGD na wniosek 10 członków Stowarzyszenia.
5. Członkowie wspierający działają osobiście lub przez pełnomocnika.
§ 10
Nabycie i stwierdzenie utraty członkostwa w Stowarzyszeniu następuje na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia zwykłą większością głosów.
§ 11
1. Członek Stowarzyszenia jest obowiązany:
1) propagować cel Stowarzyszenia i aktywnie uczestniczyć w realizacji tego celu,
2) przestrzegać postanowień Statutu,
3) opłacać składki członkowskie,
4) brać udział w Walnym Zebraniu Członków.
2. Członek Stowarzyszenia ma prawo:
1) wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia,
2) składać Zarządowi Stowarzyszenia wnioski dotyczące działalności Stowarzyszenia,
3) brać udział w organizowanych przez Stowarzyszenie przedsięwzięciach o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym,
4) wstępu na organizowane przez Stowarzyszenie imprezy kulturalne.
§ 12
Członek wspierający i członek honorowy może uczestniczyć w działalności LGD, ale nie ma obowiązku opłacania składek członkowskich oraz nie może wybierać i być wybieranym do władz LGD.
§ 13
Utrata członkostwa przez członka Stowarzyszenia następuje wskutek:
1) złożenia Zarządowi pisemnej rezygnacji,
2) wykluczenia przez Zarząd:
1. za działalność niezgodną ze Statutem lub uchwałą władz Stowarzyszenia,
2. z powodu pozbawienia praw publicznych prawomocnym wyrokiem sądu,
3. z powodu nie opłacania składek lub wstrzymania zadeklarowanego wsparcia przez okres 6 miesięcy, po uprzednim upomnieniu,
4. z powodu braku udziału w dwóch kolejnych Walnych Zebraniach Członków bez usprawiedliwienia nieobecności.
5. w momencie cofnięcia rekomendacji podmiotu rekomendującego,
§ 14
2. Utrata członkostwa przez członka wspierającego następuje wskutek:
1) złożenia Zarządowi pisemnej rezygnacji,
2) wykluczenia przez Zarząd:
a) za działalność niezgodną ze Statutem lub uchwałą władz Stowarzyszenia,
b) z powodu nie realizowania ustalonych zasad wspierania Stowarzyszenia,
3) likwidacji osoby prawnej będącej członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
3. Członkowie wspierający mają prawo:
1) składać Zarządowi Stowarzyszenia wnioski dotyczące działalności Stowarzyszenia,
2) brać udział w posiedzeniach władz Stowarzyszenia z głosem doradczym, na zaproszenie tych władz.
§ 15
Od uchwały Zarządu w przedmiocie wykluczenia członkowi Stowarzyszenia przysługuje odwołanie do Zebrania w terminie 21 dni od dnia doręczenia uchwały Zarządu o wykluczeniu. Uchwała Zebrania jest ostateczna i podejmowana jest na najbliższym Zebraniu.
§ 16
1. Na wniosek co najmniej 5 członków Stowarzyszenia, Zebranie może powołać Klub Stowarzyszenia grupujący osoby o zbliżonych zainteresowaniach.
2. Wniosek o powołanie Klubu Stowarzyszenia powinien zawierać charakterystykę i zakres zainteresowań oraz program działania Klubu a także zobowiązanie osoby odpowiedzialnej za działalność Klubu.
3. Członek Stowarzyszenia może uczestniczyć w działalności wielu Klubów.
ROZDZIAŁ IV
Władze Stowarzyszenia
§ 17
Władzami Stowarzyszenia są:
1. Walne Zebranie Członków.
2. Zarząd Stowarzyszenia.
3. Rada
4. Komisja Rewizyjna.
§ 18
1. Kadencja Zarządu, Rady i Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata.
2. Wybory do władz Stowarzyszenia odbywają się w głosowaniu tajnym.
3. Nie można być jednocześnie członkiem Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Rady.
4. Uchwały władz podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, o ile dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
§ 19
1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków.
2. Walne Zebranie w trybie zwyczajnym zwoływane jest co najmniej raz w roku przez Zarząd lub na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej i Zarządu, bądź Rady.
3. O terminie, miejscu i przedmiocie obrad Zebrania powiadamia Zarząd członków Stowarzyszenia, na co najmniej 7 dni przed terminem.
4. W Walnym Zebraniu winna uczestniczyć, co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania.
5. W Walnym Zebraniu mogą uczestniczyć zwyczajni członkowie Stowarzyszenia oraz z głosem doradczym członkowie wspierający Stowarzyszenia oraz zaproszeni przez Zarząd goście.
§ 20
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
1) uchwalenie statutu,
2) uchwalenie zmian w statucie,
3) uchwalanie kierunków i programów działania Stowarzyszenia,
4) ustalanie liczby członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Rady,
5) wybór i odwołanie członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Rady,
6) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia,
7) podejmowanie uchwał dotyczących rozwiązania Stowarzyszenia,
8) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej, Rady, w szczególności dotyczących projektów realizowanych w ramach lokalnej grupy działania opracowanych przez LGD,
9) podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia Stowarzyszenia do innych organizacji,
10)uchwalenie regulaminu obrad Walnego Zebrania oraz regulaminu funkcjonowania Rady
§ 21
1. Walne Zebranie jest władne do podejmowania uchwał w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
2. Każdemu członkowi zwyczajnemu uczestniczącemu w Walnym Zebraniu przysługuje jeden głos.
§ 22
1. Zarząd składa się z 3 do 5 osób wybieranych i odwoływanych przez Walne Zebranie.
2. Zarząd konstytuuje się na pierwszym po wyborach Zebraniu.
3. Do kompetencji Zarządu należy:
1) przyjmowanie nowych członków Stowarzyszenia,
2) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
3) kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia,
4) zwoływanie Zebrania,
5) ustalanie wysokości składek członkowskich,
6) opracowywanie lokalnej strategii rozwoju,
7) powoływanie i odwoływanie kierownika Biura Stowarzyszenia oraz zatrudnianie innych pracowników tego Biura,
8) ustalanie wielkości zatrudniania i zasad wynagradzania pracowników Biura Stowarzyszenia,
9) ustalanie regulaminu Biura Stowarzyszenia.
4. Do reprezentowania Stowarzyszenia upoważnieni są wszyscy członkowie zarządu zaś do zaciągania zobowiązań majątkowych upoważnieni są Prezes z jednym z Zastępców Prezesa łącznie.
5. Oświadczenie woli w imieniu Zarządu Stowarzyszenia składają łącznie Prezes z jednym z Zastępców Prezesa łącznie, w składzie dwóch osób.
6. Biuro Stowarzyszenia jest jednostką administracyjna Stowarzyszenia, kieruje pracami organizacyjnymi i przygotowawczymi.
§ 23
1. Komisja Rewizyjna będąca organem nadzoru Stowarzyszenia składa się z 4 do 6 członków, w tym: Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego oraz członków wybieranych i odwoływanych przez Zebranie.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pozostawać z członkami Zarządu w związku małżeńskim, ani też w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa.
3. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrola bieżącej pracy Stowarzyszenia,
2) składanie wniosków o udzielenie absolutorium dla Zarządu,
3) występowanie z wnioskiem o zwołanie Zgromadzenia,
4) dokonywanie wyboru podmiotu mającego zbadać sprawozdanie finansowe Stowarzyszenia zgodnie z przepisami o rachunkowości.
§ 24
W razie zmniejszenia się składu władz Stowarzyszenia w czasie trwania ich kadencji poniżej minimalnej liczby ich członków określonej w Statucie Zarząd zwołuje Zebranie w celu uzupełnienia ich składu.
§ 25
1. Rada, w co najmniej 50 % składa się z podmiotów o których mowa w art. 6 ust. 1 lit b i c rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich – czyli partnerów gospodarczych i społecznych oraz innych odpowiednich podmiotów reprezentujących społeczeństwo obywatelskie, organizacje pozarządowe, w tym organizacje zajmujące się zagadnieniami z zakresu środowiska naturalnego, oraz podmiotami odpowiedzialnymi za promowanie równości mężczyzn i kobiet - wybieranych i odwoływanych przez Walne Zebranie.
2. Do kompetencji Rady należy:
1) wybór operacji, które mają być realizowane w ramach lokalnej strategii rozwoju.
zgodnie z art. 62 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r
ROZDZIAŁ V
Majątek Stowarzyszenia
§ 26
- wpisowe i składki członków zwyczajnych oraz świadczenia członków wspierających,
- wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia,
- darowizny i zapisy,
- dotacje.
§ 27
1. Funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd.
ROZDZIAŁ VI
Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 28
|